Grote reparaties aan motoren is maatwerk

10 jaar geleden had ik een distributie vervangen, geheel volgens de richtlijnen van BMW AG en na anderhalf jaar liep de motor in de soep. Dit verbaasde mij en ik moest en zou weten hoe dit had kunnen gebeuren. Na wat onderzoek naar mogelijke oorzaken kwam ik erachter dat de motor een slecht werkende oliepomp had die als langzame sluipmoordenaar de motor van te weinig smering voorzag totdat de krukas vastliep (zonder verdere waarschuwingen of foutcodes).

Hoe ga je hier mee om en wat heb je aan een reparatie van 1250 euro als motor langzaam in de soep loopt?
Vanaf toen besloot ik altijd de motor in zijn geheel na te kijken en niet blind deelreparaties uit te voeren. Dat levert nogal eens wat verbaasde gezichten op bij klanten die al offertes hebben aangevraagd voor duidelijk zichtbare problemen als ze van mij nog een lijstje met verborgen gebreken erbij krijgen. Mijn insteek is een lekker rijdende auto en niet een goed uitgevoerde deelreparatie. Je kunt 5 deelreparaties goed laten uitvoeren en een auto hebben die nog steeds vreselijk rijdt omdat men de auto niet als geheel bekijkt maar zich blindstaart op die deelproblemen.

Hieronder wat voorbeelden van extra werkzaamheden die standaard erbij gedaan worden bij het vervangen van de distributie ketting.

M62 V8 benzine (X5 4.4i, 4.6is, 540i, 740i, Range Rover V8 2001-2005)

De carterventilatie is altijd defect bij een wat oudere M62. Dit leidt tot onregelmatig stationair lopen en verminderde trekkracht. Tijdens het vervangen van de distributie kun je hier goed bij.  Tevens kun je ook de waterpomp en thermostaat goed inspecteren en desnoods vervangen. De pakkingen van de inlaat (voor, achter en onder). En verder inspecteer ik elk onderdeel dat gedemonteerd wordt tijdens de klus. Op deze manier krijg je altijd een perfect lopende motor na het vervangen van de distributieketting.

N62 V8 benzine (X5,X6 4.4i, 4.8is, 5.0i, 545i, 645i, 745i, 550i, 650i, 750i )

De N62 is de opvolger van de M62 en is meteen een stuk ingewikkelder. Dubbele vanos en dubbele valvetronic. Berucht om koelvloeistof en olielekkages en olieverbruik. Bij de M62 wordt de distributie meestal vervangen als de kunstof delen van de geleiders breken. Dit gebeurt bij een N62 niet. De kettingen rekken wel en leiden tot vermogens verlies. Met de juiste aandacht is deze motor goed te repareren.

N63 V8 biturbo benzine (X5,X6  5.0i, 550i, 650i, 750i )

De opvolger van de N62 die van buiten naar binnen ademt met twee watergekoelde turbo’s in de V. Twee expansievaten en alleen vacuĆ¼m te vullen koelsysteem. Deze motoren hebben last van gerekte kettingen, olielekkages, verbrande turbo’s en hele nare koelvloeistof lekkages die bijna niet opgemerkt worden door de bereider. Verder is het een absoluut beest van een motor met een waanzinnig koppel en vermogen.

N42/N46 benzine (116i, 118i, 316i, 318i, 320i, X1, X3, Z4)

Vier cilinder valvetronic motor met vanos. De kunststof geleiders breken vaak en het olieverbruik is hoog. Ook zijn er geregeld storingen aan de valvetronic. Als je de ketting van deze motor laat vervangen moet alles in 1 keer aangepakt worden anders lopen deze motoren nooit meer goed.

N43 benzine (hoge druk inspuiting met gelaagde verbranding)

Deze motoren zijn heel bijzonder. Eigenlijk een broertje van de FSI motoren van VW/Audi. Kettingen zijn vaak voor de 2 ton aan vervanging toe maar ook de injectoren, bobines, bougies, nox sensor en de aansturing van de oliepomp moeten regelmatig vervangen worden (elke 100.000 km). Dit is echt zo’n motor die niet goed gaat lopen als je alleen de distributie vervangt. Pak je het goed aan dan rijden ze weer als nieuw en gaat het olieverbruik naar 0 en het benzineverbruik richting de 1 op 14. Zelfs bij blokken met meer dan 200.000 km. De N43 is veel betrouwbaarder dan de N42/N46 maar is wel ingewikkelder en vereist dus kennis en aandacht.